PRIMA PAGINĂDESPRE MINEGALERIE MEDIASUBIECTEBLOGCONTACT

 

CURRICULUM VITAE

Sorin Ilieşiu

 

 

 

Data şi locul naşterii: 12 Decembrie 1955, Baia-Mare, jud.Maramureş. Mama: Magdalena. Tatăl: Victor-Teofil (s-a născut în 1916 în jud. Maramureş. 1934-1937: student la Facultatea de Filosofie şi Litere a Universităţii „Regele Ferdinand” din Cluj. A debutat în poezie în 1934. În timpul ocupaţiei horthyste a Transilvaniei nordice (1940-1944) a publicat în pagina literară a ziarului „Tribuna Ardealului" din Cluj, intitulată „Grai şi suflet românesc", făcând parte din echipa redacţională. 1940-1943: student la Academia de Teologie din Cluj. A murit în 1984, la Baia-Mare).

 

Starea civilă: căsătorit (1984). Un copil (1986). Stagiul militar – satisfăcut la T.R. în 1974-75, vânători de munte, sublocotenent în rezervă (1979). 

 

Religia: creştin.

 

1979: Licenţiat în Arte, Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică - "I.L.Caragiale", Bucureşti, Facultatea de Film, secţia Imagine, şef de promoţie.

 

1979-1990: director de imagine la Centrul de Producţie Cinematografică "Bucureşti" – Buftea. Autor al imaginii unui număr de zece filme de ficţiune de lung-metraj, distinse cu premii naţionale şi internaţionale.

 

1990 (ianuarie): inclus pe lista albă cu personalităţile din film şi din teatru solicitate să devină profesori de către studenţii IATC/UNATC care au declanşat la începutul lunii ianuarie 1990 prima grevă din România postcomunistă.

 

1990-2012: conferenţiar universitar la Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică “I.L.Caragiale” – Bucureşti.

 

1991-2001: titular al cursului Comunicare prin Imagine la Şcoala Superioară de Jurnalistică AZR – Bucureşti, curs predat de asemenea în anii ’90 la Facultatea de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării – Universitatea Bucureşti.

 

1995-2001: decan al Şcolii Superioare de Jurnalistică AZR – Bucureşti.

 

2005: doctor Magna cum laude în Cinematografie şi Media, cu teza de doctorat “Funcţia narativă a imaginii de film” coordonată de prof.univ.dr.docent Manuela Cernat.

 

2007: autor al volumelor „IMAGINEA CARE  POVESTEŞTE - în comunism şi în postcomunism”, „NARATIVITATEA IMAGINII DE FILM. Premise teoretice” , Editura UNATC Press, Bucureşti, reeditat în 2012 la Editura Junimea, Iaşi.

 

2012: autor al volumului „INFERNUL VÂNDUT CA PARADIS”, Editura Junimea, Iaşi, 2012.

 

 

ACTIVITATE CIVICĂ

 

1990 (aprilie) – 2012 (februarie): membru al Grupului pentru Dialog Social (în februarie 2012 am fost exclus pentru că începând din iunie 2011 am cerut insistent demisia lui Traian Băsescu, cel susţinut de foşti sau de actuali demnitari şi beneficiari din GDS ai regimului Băsescu)..

 

1990: membru fondator al Alianţei Civice; 2005-2010: vicepreşedinte

 

1991 (decembrie): autor, împreună cu regretatul Radu Budeanu, al primelor emisiuni ale celui dintâi post independent de televiziune din Bucureşti (SOTI).

 

1994: membru fondator al Academiei Civice, membru al Consiliului Director 1994-2012.

 

2005 (aprilie 28): autor al Proclamaţiei pentru România (publicată de ziarul “Ziua” în 30 aprilie 2005, pag.1) primul apel din România care solicită procesul comunismului şi decomunizarea României.

 

2005 (octombrie 4): autor al raportului neoficial pentru condamnarea regimului comunist ca nelegitim şi criminal (publicat de BBC-Romania, 5 octombrie 2005. Raportul a fost publicat integral de: ziarul “Ziua” în 24 şi 26 octombrie 2005 cu titlul Procesul comunismului; web-site-ul Grupului pentru Dialog Social, în 10 martie 2006; “Revista 22”, suplimentul „22 plus”, în  21 martie 2006).

 

2005 (octombrie 19): autor al Apelului - în nume personal - către preşedintele României pentru a condamna regimul comunist ca nelegitim şi criminal în baza raportului neoficial redactat de mine, publicat în 4 octombrie 2005 (publicat de ziarul “Ziua” împreună cu raportul neoficial, în 24 şi 26 octombrie 2005 cu titlul „Procesul comunismului”).

 

2006 (martie 10): autor al Apelului către preşedintele României pentru condamnarea  regimului comunist din România ca nelegitim şi criminal (publicat de: ziarul “Ziua” în 11 martie 2006; ziarul “Adevărul” în 11 martie 2006; “Revista 22” în 14 martie 2006), apel semnat de peste 700 de personalităţi şi de peste 40 de organizaţii civice şi sindicale din România reprezentând peste un milion de cetăţeni. Apelul, lansat la GDS în 10 martie 2006, a avut ca anexă raportul neoficial lansat în 4 oct. 2005.

 

2006: membru al Comisiei prezidenţiale pentru analiza dictaturii comuniste din România (preşedinte: Vladimir Tismăneanu) şi coautor al Raportului Final al acestei comisii. În baza acestui raport, la 18 decembrie 2006, preşedintele României a condamnat regimului comunist din România ca ilegitim şi criminal.

 

2006 (mai 17): autor al Apelului pentru condamnarea internaţională a criminalităţii şi nelegitimităţii comunismului, apel semnat de sute de personalităţi din România şi din afara României precum Monica Lovinescu, Vladimir Bukovsky, Stéphane Courtois, André Glucksmann, Alexander Litvinenko (apel publicat de “Revista 22”, 22 decembrie 2006, ultima pagină).

 

2009 (martie 12): autor al Apelului pentru condamnarea comunismului în Parlamentul European şi pentru condamnarea Pactului Hitler-Stalin, apel semnat de peste 800 de personalităţi din România şi din afara României.

 

DISTINCŢII PENTRU ACTIVITATEA CIVICĂ

 

1991: medalia Academiei pentru Devotament Naţional din Franţa (filiala din România).

 

2008: Crucea Casei Regale a României, însoţită de brevetul subscris nr.54, conferite şi înmânate de M.S. Regele Mihai în cadrul unei ceremonii de la domeniul regal din Sinaia.

 

2010: Medalia Revoluţiei însoţită de brevetul nr.77, conferite de Fundaţia Naţională a Revoluţiei din Decembrie 1989 - Timişoara. Această medalie a mai a fost acordată începând din 1990 unor personalităţi precum Papa Ioan Paul al II-lea, Regele Mihai I, George Bush, Mihail Gorbaciov, Lech Walesa, Vaclav Havel, Bernard Kouchner, Dennis Deletant,  Ana Blandiana, Constantin Ticu Dumitrescu, Doina Cornea.

 

2011: Diploma de Excelenţă şi Placheta “Personalitatea anului 2011 pentru o Românie Europeană” conferite de Fundaţia Eurolink - Casa Europei. Această distincţie a mai fost acordată începând din 2001 unor personalităţi precum Mario Monti, Neelie Kroes, Mugur Isărescu, Dan Puric, A.S.R. Principele Radu, Călin Georgescu, Daniel Dăianu.

 

FILMOGRAFIE SELECTIVĂ - FILME DOCUMENTARE

Autor/coautor de SCENARIU, REGIE, IMAGINE

 

TE IUBESC, LIBERTATE! (10 min / 35 mm.) 1990. Un film de Sorin Ilieşiu, Vlad Păunescu, Vivi Drăgan Vasile. Producător: Studioul cinematografic Bucureşti. Premiul de popularitate, Festivalul filmului, Costineşti 1990.

 

PIAŢA UNIVERSITĂŢII - ROMÂNIA (72 min / 35 mm.) 1991. Un film de Stere Gulea, Vivi Drăgan Vasile, Sorin Ilieşiu. Producător: Lucian Pintilie / Studioul de creaţie cinematografică al Ministerului Culturii. Marele Premiu pentru film documentar - Uniunea Cineaştilor ‘92. Premiu pentru film-eveniment - Festivalul filmului, Costineşti 1991. Difuzat de TVR Internaţional, TVR1.

 

PETRE ŢUŢEA - EMIL CIORAN. O ÎNTÂLNIRE POSIBILĂ. ( 25 min.) 1991. Un film de Gabriel Liiceanu & Sorin Ilieşiu. Producător: VideoDialog (VideoGDS). Premiul Special – Festivalul Naţional, Costineşti, 1993. Difuzat de TVR1.

 

CARTE-OBIECT. CARTE-SPIRIT (17 min.) 1991. Un film de Sorin Ilieşiu. Comentariul: Gabriel Liiceanu. Coproducători: Editura Video, VideoDialog (VideoGDS). Premiu pentru film despre artă - Uniunea Cineaştilor, 1992.

 

ARHITECTURĂ ŞI MODERNITATE / Neobişnuitul oaspete (26 min.) 1992. Un film de Mariana Celac & Sorin Ilieşiu. Coproducători: Uniunea Arhitecţilor, Editura Video, VideoDialog (VideoGDS). Premiul Uniunii Cineaştilor din România – Festiv. Internaţional de Arhitectură şi Urbanism, Bucureşti, 1994, Preşedinte: Liviu Ciulei.

 

MONARHIA SALVEAZĂ ROMÂNIA! (34 min.) 1992. Un film de Sorin Ilieşiu. Comentariu istoric: Dinu C. Giurescu. Comentariu-eseu: Gabriel Liiceanu. Producător: VideoEst (VideoGDS). Difuzat de TVR1 şi parţial de posturi TV din Germania, Franţa şi Belgia.

 

AUROLAC (20 min.) 1994. Un film de Sorin Ilieşiu & Ioan Groşan. Producător: VideoDialog. Premiul pentru cel mai bun film românesc, Festivalul Internaţional, Târgu Mureş ‘94.  Premiul de aur pentru comunicare vizuală / Video Communication Gold Award, Tokyo Video Festival, 1999. Marele Premiu ex-aequo la Festivalul de film româno-maghiar Film.Dok, Sfantu-Gheorghe/Covasna, 2004. Difuzat de Televiziunea Naţională Maghiară / Budapesta.

 

APOCALIPSA DUPĂ CIORAN (60 min.) 1995. Un film de Gabriel Liiceanu & Sorin Ilieşiu. Producător: VideoDialog. Premiul pentru Scenariu, Uniunea Cineaştilor ‘96. Premiul special al juriului, Mediafest, 1996.

 

CONSTRUCT (13 min.) 1996. Regia: Sorin Ilieşiu. Scenariul: Mariana Celac. Coproducători: Editura Video, VideoDialog. – Premiul APTR & Premiul pentru Imagine, Festivalul de Film, Costineşti, 1996. Difuzat de Kunstkanaal - Amsterdam si de TVRI.

 

RESTAURATORUL (15 min). 2002. Un film de Sorin Ilieşiu. Coproducători: Aspera Foundation (USA), VideoDialog. Premiul pentru cel mai bun scurt-metraj 2002, Uniunea Cineaştilor din România, 2003. Premiul pentru cel mai bun film documentar, Festivalul National de Film “7 arte”, Călăraşi, 2004. Difuzat de TVR şi TVR Cultural.

 

PASIUNEA PENTRU FRUMOS. JURNALUL MARIEI, REGINA ROMANIei (15 min). 2002. Un film de Sorin Ilieşiu. Coproducători: Aspera Foundation (USA), VideoDialog. Premiul special, Festivalul Internaţional de Film DaKino, Bucureşti, 2003.

 

CÂTE CEVA DESPRE REGINA MARIA (23 min). 2006. Un film de Sorin Ilieşiu. Cu Maia Morgenstern. Producător: VideoDialog cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei. Premiul Made in Romania, Festivalul internaţional Astra Film, 2006, Sibiu.

 

REGINA MARIA – ULTIMA ROMANTICĂ, PRIMA FEMEIE MODERNĂ (52 min). 2011. Un film de Sorin Ilieşiu. Cu Maia Morgenstern. Producător: VideoDialog cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei.

 

 

 

PERSONALITĂŢI DESPRE SORIN ILIEŞIU

 

Fragmente din ştirea CorectNews din 30 sept. 2012

<< Sorin Ilieşiu lansează la Gaudeamus “Infernul vândut ca paradis” >>

 

 

Editura Junimea din Iaşi a publicat de curând cartea “Infernul vândut ca paradis” scrisă de cunoscutul cineast şi militant civic Sorin Ilieşiu. Lansarea oficială va avea loc în cadrul târgului internaţional de carte Gaudeamus, ediţia a XIX-a, 21-25 nov. a.c., Romexpo, Bucureşti.

 

Prezentăm fragmente din opiniile despre carte, scrise (în 2011) de numeroase personalităţi de prestigiu ale culturii române.

 

 

TITUS VÎJEU:

... o carte în care spiritul marelui Cioran este prezent în fiecare frază...

 

ALEX. ŞTEFĂNESCU:

Sorin Ilieşiu este unul din puţinele nume fără pată din viaţa publică de azi. Reputaţia sa de om integru şi de artist demn, aflat de partea binelui, n-a fost şi nici nu poate fi pusă vreodată la îndoială. (...)

Este vorba de un creator care îşi păstrează ingenuitatea, dar nu este un naiv. Are o concepţie despre film şi despre lumea în care trăieşte. Din acest punct de vedere, cartea sa Infernul vândut ca paradis poate fi considerată o performanţă intelectuală, fiind o combinaţie de reflecţie şi revelaţie. Înţelegerea atotcuprinzătoarea a istoriei recente şi a prezentului, a filmului şi a raţiunii sale de a exista face ca parcurgerea cărţii să reprezinte pentru cititor o baie de adevăr.

Pagini zguduitoare sunt consacrate comunismului, caracterizat, printre altele, ca o maşinărie monstruoasă de mistificare continuă a realităţii. La rândul lui, însă, Sorin Ilieşiu este un as al demistificării, care divulgă neobosit tehnicile de falsificare folosite de propagandiştii de profesie.

Nu ştiu să se fi scris în ultimii ani fraze rechizitoriale mai tranşante şi mai expresive la adresa comunismului decât cele ale lui Sorin Ilieşiu. Numai Petre Ţuţea mai avea asemenea iluminări de justiţiar.

 

academician NICOLAE DABIJA:

Sorin Ilieşiu face o vivisecţie a regimului comunist, cu incursiuni în istorie. (...) El spune adevărul întreg. Car-tea lui e mai mult decât necesară. Mai ales acum. (...) Sorin Ilieşiu vine să ne atenţioneze: nu există infern cu faţă umană, nu credeţi în religia răului, nu credeţi în “adevărurile” care spun numai minciuni. El devine, prin memoria moştenită, un martor important la viitorul proces al comunismului.

 

VARUJAN VOSGANIAN:

Aşa cum umezeala pătrunde în oase şi în tencuieli, tot aşa şi comunismul a pătruns în sufletele noastre. Trebuie să ne lecuim repede, până a nu-i contamina şi pe copiii noştri. Autorul acestor pagini, Sorin Ilieşiu, este o figură aparte a ultimilor douăzeci de ani: mânat de idealuri, mereu aflându-se de partea bună a istoriei, scormonitor, până la obsesie, după adevărurile istoriei recente, autorul unor pelicule memorabile despre realităţile tulburătoare ale anilor ‘90 şi despre eroii acelor ani, necontaminat de ambiguităţi şi neistovit de atâtea decepţii. Această carte a lui Sorin Ilieşiu de-vine, în sensul acesta, o carte de lecuire.

 

CRISTIAN TUDOR POPESCU:

La multele însuşiri malefice pe care domnul Sorin Ilieşiu le identifică regimului care a stăpânit România până acum două decenii, aş adăuga încă una: comunismul e o specie de strigoi. Aidoma duhului neîmpăcat al unui crimi-nal, el bântuie România şi după moarte. Cartea domnului Ilieşiu este un manual de alungare a nosferatului comunist când se apropie prea mult de noi.

 

LUCIA HOSSU LONGIN:

Îl ştiu pe Sorin Ilieşiu din filmele lui. Este cea mai bună cunoaştere. Cel mai veridic atestat al atitudinii sale fără reproş în momente cheie ale luptei pentru democraţie de după decembrie 1989. Niciodată n-a creat nimic împotriva conştiinţei sale. Documentarul i-a fost o cale regală spre ceea ce trebuie să devină societatea românească după ce e limpezită de tot ce o desfigurează şi o murdăreşte.

Este un luptător neînfricat pentru adevăr, de multe ori îl chem telefonic şi vorbim pentru că am nevoie de curajul, de curăţenia lui sufletească.

Scrie cărţi document în care explică printre altele şi arta filmului de propagandă comunistă precum şi cea de factură protestatară, anticomunistă. Cum este cartea de faţă.

Nu există frontieră între filmele, cărţile şi gândurile lui Sorin Ilieşiu. Această integritate morală e o calitate rară la intelectualul român.

Lucid, neînfricat, independent şi mai ales, implicat cu toată fiinţa şi cu toate armele sale în apărarea libertăţilor civice şi a porţiei de libertate din decembrie 1989, Sorin Ilieşiu rămâne un luptător de neclintit de pe poziţiile sale. Mă regăsesc pe aceeaşi baricadă.

 

GHEORGHE GRIGURCU:

Unul dintre intelectualii care au înţeles necesitatea de-a purta în continuare mesajul adevărului cu privire la trecutul în cauză, mesaj inevitabil anticomunist, este dl. Sorin Ilieşiu. Regizor de notorietate, exponent de frunte al societăţii civile, domnia sa ne oferă o analiză a repulsivului sistem bizuit pe minciună şi violenţă.

 

DUMITRU CHIOARU:

Scrisă cu luciditate şi probitate profesională, incisivă în atitudine şi percutantă în expresie, uneori de acurateţea şi densitatea de cristal a aforismului, alteori de perspicacitatea şi subtilitatea analitică a comentariului critic, Infernul vândut ca paradis depune o convingătoare mărturie despre felul în care artistul îşi poate împlini vocaţia în două lumi diferite, a totalitarismului şi a libertăţii.

 

MARIUS OPREA:

Cine nu-l cunoaşte pe Sorin Ilieşiu? Cineast de mare valoare, de departe cea mai activă voce a societăţii civile, au-tor sau coautor al numeroase iniţiative civice, dintre care notabilă e aceea care a dus la condamnarea comunismului, Sorin Ilieşiu s-a dovedit pentru toţi cei ce îl cunosc şi un devotat prieten, un om pentru care dreptatea nu e un cuvânt, ci un scop. Perseverenţa luptei lui cu abuzurile Puterii, în încercarea de a împiedica şi amenda derapajele politice o dovedesc din plin. Dar Infernul vândut ca paradis mi-a demonstrat că Sorin Ilieşiu este şi un eseist de mare valoare, preocupat de ceea ce s-a petrecut cu noi în anii regimului comunist. Cu sufletele noastre. Abia acum, după lectura acestei cărţi, pot spune că îl cunosc pe Sorin Ilieşiu – un om puternic, viu şi bun, un etalon al onestităţii şi modestiei în prezent, totodată privind şi judecând lucid şi cu o nedisimu-lată tristeţe trecutul comunist.

 

AL. CISTELECAN:

Din nuclee aforistice e făcută întreaga primă parte a cărţii lui Sorin Ilieşiu: o scriitură densă şi tensionată, dar mai degrabă implozivă decât explozivă, chiar dacă aforismele beneficiază de o poetică a extinderii (în aceeaşi măsură în care comentariile beneficiază de o poetică a densificării). (...) Pare o carte de reflecţie (şi este), dar este o carte de durere; pare o confesiune (şi este), dar este o terapie de conştiinţă şi, mai important poate, de suflet. (...)

...cartea lui Sorin Ilieşiu are tranşanţa unei somaţii imperative de conştiinţă.

 

VASILE GOGEA:

... autorul se fereşte de o disecţie rece şi cinică a cadavrului molochului comunist, executând, însă, cu precizie de chirurg plastic, un spectaculos ecorşeu al acestuia. (...) Dând deoparte pielea cosmetizată, Sorin Ilieşiu ne dezvăluie cu o exactitate necruţătoare adevăratul aspect al ţesuturilor, ligamentelor, grupelor de muşchi, reţelelor vasculare, articulaţiilor şi terminaţiilor nervoase care, ne dăm seama acum, abia mai susţineau în stare de funcţiune un organism aflat deja în descompunere. Rezultatul este o demistificare prin arătare, dezvăluire convingătoare şi, la fel de meritoriu, generatoare de puternice emoţii.

Aş fi vrut să închei prin a spune că este o carte frumoasă, în raport cu grozăvia temei. Dar, îmi iau imediat seama şi spun că e o carte necesară.

 

RADU F. ALEXANDRU:

Opţiunea, atitudinea lui Ilieşiu este implacabilă şi impecabilă, din punct de vedere al mobilizării, al credinţei cu care, de multe ori singur, duce o bătălie pe care, în condiţii normale, ar fi trebuit să şi-o asume întreaga naţiune.

 

LUCA PIŢU:

Intră fără sfială în cartea lui Sorin Ilieşiu, cititorule interesat de istoria recentă a ţării tale sau de drama imaginii în periodul bolşeviciant, căci nu vei găsi acolo etnobotanice, nici gagice de OTV la ţol sumar, nici de băut, o, nu: ci  vei înfrunta fulguraţia paradoxului, duritatea de silex a oximoronului, teribilitatea aforismului, farmecul amintirii nefalsificate total de imaginaţie, frumuseţea sălbatică a scriiturii fragmentare... şi aşa mai departe. O să simţi, după lectura Infernului vândut ca paradis, că-i puţin nebun băiatul ăsta (un exaltat, în orice caz), dar absolut sincer şi curat. Antico-munist şi monarhist din convingere, nu din oportunism. Cum se înflăcărează prea uşor şi ajunge la exprimări sau comportamente patetice (de pildă, îţi cade în genunchi ca să-l asculţi ori să-l urmezi), îi cam încurcă, se pare, pe cei alături de care mărşăluieşte impavid ori pentru care se angajează fiinţial. Figură incomodă iaste mnealui în cadrul GDS, unde tiradele se văd acceptate numai dacă-s eminamente retorice, fără, dară, prea mare legătură cu lumea reală. Dintre cei rămaşi acolo, numai Radu Filipescu, altminteri mult mai rezervat şi mai timid, se compară cu el ca autenticitate.

 

BEDROS HORASANGIAN:

Cartea lui Sorin Ilieşiu, oricât de pătimaş ar fi scrisă pe alocuri, este un îndreptar pătimaş al propriei noastre istorii. Al memoriei fiecăruia dintre noi.

 

DAN MIRCEA CIPARIU:

Sorin Ileşiu a scris cu nerv(i) o carte împotriva uitării şi împotriva falselor valori.

 

LIVIU ANTONESEI:

... o carte foarte bine scrisă, în care drumul de la imagine la concept şi invers se petrece cu o natu-raleţe demnă de invidiat.

 

RADU ULMEANU:

Cartea lui Sorin Ilieşiu despre comunism surprinde, în formulări memorabile, nu numai esenţa comunismului, ci şi limbajul de care s-a folosit pentru a-şi încetăţeni uriaşa mistificare. Cred că o asemenea condamnare a acestui sistem politic fariseic şi suicidar pentru naţiunile care i s-au supus de voie sau de nevoie, e, dacă nu unică – prin vehemenţă, documentare, putere de convingere – atunci foarte rară…

 

DUMITRU CRUDU:

Cartea domnului Sorin Ilieşiu mi se pare a fi de-a dreptul extraordinară prin capacitatea autorului de-a face confesiuni pe muchie de cuţit şi de-a dezvălui atâtea umbre ale comunismului. Nu am mai citit de mult timp un volum atât de emoţionant.

 

NICOLAE PRELIPCEANU:

... cartea lui Sorin Ilieşiu este o analiză şi un manifest, o analiză a minciunii comuniste şi un manifest pentru adevăr. Ea împleteşte măiestrit profesionalismul cineastului, autor al imaginii celebrelor interviuri ale lui Gabriel Liiceanu cu Cioran, cu observaţia demnă de un analist politic pasionat de adevăr.

 

ROMULUS RUSAN:

Cartea lui Sorin Ilieşiu atinge excelenţa în numeroasele pagini în care autorul urcă spre aerul rarefiat şi strălucitor al eseului. (...)

O carte care se citeşte ca un poem, plină de inspiraţie şi dăruire.

 

CAIUS DOBRESCU:

...aşa cum ne-a obişnuit deja, dl. Sorin Ilieşiu nu-şi propune să stimuleze resentimentul, ci discernământul etic şi intelectual.

 

IOANA IERONIM:

Sorin Ilieşiu – cineast de elită, martor nepreţuit, lucid şi pasionat al prezentului continuu românesc – ne face darul acestei cărţi, în care mărturiseşte, fără jumătăţi de măsură, despre experienţa, dilemele, descoperirile vieţii sale de profesionist al celei mai populare dintre arte. Volumul este un impresionant exerciţiu de sinceritate.  (...) Mărturisirile despre laboratorul de creaţie culminează, în volum, cu acelea despre Apocalipsa după Cioran, acest portret de o forţă unică, realizat în colaborare cu Gabriel Liiceanu.

Revizităm fascinaţi, prin cartea lui Sorin Ilieşiu, pro-pria lume pe care o traversăm prea adesea fără a înţelege ceea ce vedem şi ni se întâmplă – şi la care, datorită filmelor sale, ne putem întoarce iar şi iar, redescoperindu-ne. Sorin Ilieşiu are un profund simţ al misiunii, acela de a lupta ca artist şi cetăţean, prin toate mijloacele sale, inclusiv volumul de faţă, împotriva amneziei şi indiferenţei noastre.

 

DRAGOŞ PAUL ALIGICĂ:

Suntem familiari cu importantele demersuri publice privitoare la problema comunismului românesc şi a consecinţelor sale, demersuri generate sau susţinute de domnul Sorin Ilieşiu pe parcursul a două decenii cu o tenacitate şi o coerenţă cu totul remarcabile. Datorită acestui volum avem acum posibilitatea de a vedea mai clar, articulate explicit, viziunea şi universul conceptual ce stau în spatele acestor demersuri, inspirându-le. Este o lectură densă, provocatoare, ce dezvăluie nu doar o interpretare personală şi pro-fundă a experimentului comunist dar şi contururile fascinantului profil intelectual al autorului.

 

RADU IOANID:

În Infernul vândut ca paradis Sorin Ilieşiu descoperă, cu o candoare sfâşietoare şi parcă în faţa ochilor cititorilor, fundătura istoriei care a fost comunismul.

 

SORIN LAVRIC:

Cine se molipseşte măcar în parte de intransigenţa lui Sorin Ilieşiu are şanse de a fi optimist în privinţa viitorului.

 

MIHAI MĂNIUŢIU:

...eseul lui Sorin Ilieşiu despre maleficiile comunismului şi ramificaţiile minciunii propagandistice se citeşte pe nerăsuflate, aidoma unui roman de serie neagră.

 

IRINA-MARGARETA NISTOR:

Ce poate fi mai fascinant şi mai cutremurător decât o analiză documentată şi atât de umană a felului cum s-a încercat o îndoctrinare absolută prin film, adesea subliminală şi care a durat decenii?

(...) Apoi, să ai privilegiul de a intra in laboratorul Apocalipsei după Cioran, minuţios asamblată de Gabriel Liiceanu şi Sorin Ilieşiu, e în sine o şansă nesperată.

 

ION MIHAI PACEPA:

Sper că inepuizabilul autor al acestei cărţi va continua să militeze, cu aceeaşi dedicaţie, pentru a ajuta România să extirpe ultimele rămăşiţe ale tumorilor canceroase moştenite de la Ceauşescu. Energica activitate a d-lui Sorin Ilieşiu în fruntea societăţii civile, impecabilul său profesionalism, perseverenţa şi curajul său politic, precum şi îndelungata sa experienţă cinematografică ne dau garanţia ca va reuşi.

 

IOAN VIERU:

Sorin Ilieşiu rămâne o revelaţie a anilor 90, un artist veritabil căutând sensul unei realităţi social-politice deturnate. (...)

Având o viziune critică şi inspirată, regăsită acum şi în cartea sa Infernul vândut ca paradis, el duce mai departe această vocaţie a libertăţii într-o Românie încă dominată de totalitarism, de valori osificate, de artefacte. O Românie care va trebui înlocuită de o altă Românie, pentru toţi. O ţară în care documentarul şi observaţiile lui Sorin Ilieşiu pot fi un remediu, un semnal de alarmă care ar trebui amplificat.

 

CRISTIAN ROBU-CORCAN:

Infernul vândut ca paradis – o carte extraordinară... 

 

GELU VLAŞIN:

... o carte care dincolo de valorizarea literară o să rămână ca un fel de document istoric al perioadei comuniste pe care a trăit-o România.

 

 

 

 

 

 HARTĂ SITETERMENI ŞI CONDIŢIILEGĂTURI UTILE                                                            copyright © Sorin Ilieşiu 2012